Din lokale Datapartner - Vi gjør deg mer effektiv!
Microsoft leverer løsninger som alle små og mellomstore bedrifter (SMB) må forholde seg til. Microsoft Windows og Microsoft Office-pakken er de to mest kjente produktpakkene som brukerne forholder seg til. I tillegg leverer Microsoft løsninger for bakrommet som servere, databasesystemer, e-postløsninger osv. Microsoft har vært en preferert leverandør av data-løsninger gjennom flere tiår, med Windows servere for dokumenthåndtering, e-post håndtering og andre løsninger. For å øke sikkerhet og tilgjengelighet har Microsoft gjort mange av disse løsningene tilgjengelig i skyen, og laget en pakke ut av denne. Pakken heter Office 365 og brukere kan velge hvilke deler av pakken man skal abonnere på avhengig av behov. At det er sky-basert betyr her at serverne står i store data sentre der Microsoft har ansvaret for å holde vedlike både maskiner og programvare. Drift av sky-baserte løsninger gir en stor effektiviserings-effekt, som for brukerne vil merkes i form av redusert pris.
I de siste årene har Microsoft i tillegg til software-pakker, begynt å satse på utleie av driftsmiljøer over nettskyen. Microsoft Azure ble lansert i 2010 og tilbyr stadig mer og mer funksjonalitet. Der leverer de blant annet serverløsninger, virtuelle datamaskiner, web-servere, databaser og datalagring. Microsoft sine løsninger er en viktig del av porteføljen, men de leverer også «konkurrerende» løsninger som Linux og MySQL. Microsoft Office 365 og SMB Microsoft Office 365 er også en tjeneste som blir levert over nettskyen. Office 365 er nye Microsoft Office og gjør det veldig enkelt for en SMB å ta i bruk løsninger som tidligere var forbeholdt større bedrifter og konsern. Det tradisjonelle innholdet i Office-pakken er: •Word •Excel •Powerpoint •Access •Outlook • samt flerel andre applikasjoner.
De tradisjonelle app'ene i Office-pakken tilbys i Office 365 også som web-app'er. Dvs at man ikke trenger å installere programmene. Man kan kjøre dem fra en nettleser. For å få full funksjonalitet må man derimot installere dem lokalt. I Office 365 inkluderes i tillegg til det som er nevnt over: •Onedrive for personlig lagring/backup i nettskyen •Skype for lynmeldinger, videokonferanser, telefoni og online samarbeid •Sharepoint for felles lagring av dokumenter/dokumenthåndtering og samarbeidsløsning i grupper, prosjekter og orginsasjoner • samt flere andre Det viktigste i Office 365 er kanskje at alle data er tilgjengelig over alt på nesten alle elektroniske enheter. Når data blir lagret på Onedrive eller Sharepoint, kan disse være tilgjengelige på mobil og nettbrett i tillegg til på PC. Dokumentene kan oppdateres mens man er på farten eller sitter i sofaen. Spesielt disse nye løsningene forenkler og effektiviser hverdagen for ansatte i små og mellomstore bedrifter (SMB). Det blir enklere å dele og samarbeide på dokumenter med Sharepoint 365. Faktisk kan flere personer arbeide i samme dokument samtidig. Egne dokumenter kan lagres på Onedrive, og da blir de tilgjengelig for deg over alt så lenge du har tilgang til internett.
created with